» مطالب » قنادی » نان » نحوه عمل آوری خمیرمایه برای انواع نان و شیرینی و پیتزا
نان - نکات و تکنیک ها

نحوه عمل آوری خمیرمایه برای انواع نان و شیرینی و پیتزا

فروردین 31, 1403 1047

نحوه عمل آوری خمیرمایه بسیار مهمه. در شیرینی پزی، خمیر مایه مثل جوش شیرین و بیکینگ پودر در دسته موادِ حجم دهنده قرار داره و فرق اصلیش با مواد دیگه در طبیعی بودنشه. خمیرمایه موجودی زندست که با تغذیه کردن فعال می شه و از حفره های دی اکسید کربنی که تولید می کنه حجم دهی در مواد صورت می گیره، ولی بقیه مواد حجم دهنده با فرآیند شیمیایی این کار رو انجام می دن.
اگر خمیر مایه رو فعال کنید و روش یک بادکنک قرار بدید، از گاز ایجاد شده توسط خمیر مایه، بادکنک کمی باد می شه که دقیقا حجم دهی این ماده در نان هم به همین شیوه انجام می شه.
سوالی که خیلی از خانم ها در گروه آشپزی در ایتا مطرح میکنن اینه که چجور بفهمیم خمیرمایه سالم هست و یا نحوه درست عمل آوری خمیرمایه چجوریه
حالا با هم میبینیم🥰

  • پیشنهاد می کنم جهت دیدن فیلم طرز تهیه خمیر مایه فوری و سایر آموزش های غذا و شیرینی عضو کانال آشپزی در ایتا بشین و علاوه بر این آموزش، هر روز شاهد آموزش های جدید باشین. گروه برای رفع اشکال هم داریم.

 

نحوه عمل آوری خمیرمایه
نکات مهم عمل آوری خمیرمایه

دقت کنید که وقتی برای حجم دهی به جای مواد شیمیایی، از موجودی زنده مثل خمیرمایه استفاده می شه، عوامل زیادی در عمل اومدن نقش دارن. پخت نان با خمیرمایه مخلوطی از هنر، علم و خلاقیته و باید علاوه بر خوب فعال کردن و خوب ورز دادن به عوامل محیطی هم دقت کنید. خمیر مایه حتی بعد از عمل اومدن و مخلوط شدن با مواد، به شدت به دما حساسه. برای اینکه نون با کیفیتی داشته باشید و خوب پف کنه باید دمای محیطی که خمیر رو برای ور اومدن توش قرار می دید گرم و مناسب باشه. زمان استراحت داده شده در دستور برای محیط استاندارد گفته شده و اگر محیط سرده باید زمان رو افزایش بدید. در فصل سرد می تونید فر رو دو دقیقه روی 200 درجه روشن، بعد خاموش کنید و خمیر رو برای استراحت در فر خاموش قرار بدید، یا اینکه خمیر رو نزدیک بخاری یا شوفاژ بذارید.
خمیرمایه قابلیت نگهداری چند ساله نداره و بعد از گذشت چند ماه کیفیتش به صورت ماهانه کاهش پیدا می کنه. پس بعد از باز کردن بسته و اولین استفاده روی بسته تاریخ بزنید.

همون قدر که شکر در فعال کردن خمیرمایه موثره نمک فعالیت اون رو کم می کنه و از طرفی هم نون حتما به میزان کمی نمک نیاز داره.برای رفع این مشکل، نمک رو با آرد مخلوط کنید و هرگز مستقیم روی خمیرمایه نریزید.

لبنیات روند فعالیت خمیرمایه رو کند می کنه و خمیری که در اون ماست و شیر استفاده شده، زمان بیشتری برای ور اومدن و استراحت نیاز داره.
خمیرمایه بسته بندی شده، به شرطی که محیط منزل خیلی گرم نباشه قابل نگهداری در دمای محیطه. بعد از باز شدن بسته بندیِ اصلیِ خمیر مایه، بسته باز شده رو در کیسه ای ضخیم بذارید، درش رو ببندید و در فریزر نگهداری کنید. بهتره خمیرمایه قبل از استفاده و خارج شدن از فریزر به دمای محیط برسه. گاها خمیرمایه در این تغییر دماها کیفیتش رو از دست میده، برای رفع این مشکل تا جای ممکن بسته بندی کوچک بخرید و خمیرمایه رو قبل از مصرف عمل بیارید و از سلامتش مطمئن شید.
خمیرمایه قابلیت نگهداری چند ساله نداره و بعد از گذشت چند ماه کیفیتش به صورت ماهانه کاهش پیدا می کنه. پس بعد از باز کردن بسته و اولین استفاده روی بسته تاریخ بزنید.

پیشنهاد میکنم از مطلب خمیر جادویی بدون تخم مرغ هم دیدن کنید.

نحوه عمل آوری خمیرمایه برای انواع نان و شیرینی و پیتزا

برای عمل آوردن خمیر مایه آب یا شیر رو کمی گرم کرده، شکر رو در اون خوب حل کنید. خمیر مایه فعال رو روی سطح مایعات بپاشید و کاملا هم بزنید تا تمامی ذرات مرطوب شن.

ظرف خمیر مایه رو به همین حالت به مدت پنج تا ده دقیقه در جای ثابتی بذارید.
اگر محیط آشپزخونه سرده یا ظرف در مسیر باد کولر قرار داره روی ظرف رو با حوله بپوشونید.

ذرات خمیر مایه به تدریج در آب حل شده و ته نشین میشن. بعد از چند دقیقه خمیر مایه فعال شده و به صورت کف روی سطح آب میاد و بوی خاص خمیر مایه حس می شه. وقتی حباب ها ظاهر شد یعنی خمیر مایه فعال، سالم و قابل استفاده است.

اینم عکس خمیرمایه سالم که عمل آمده

عکس خمیرمایه سالم

نکته:
ظرف مورد استفاده برای عمل آوردن خمیر مایه باید کاملاً تمیز و بدون چربی باشه و به همین دلیل ظروف شیشه ای، چینی و سرامیکی برای این کار مناسب تره. بهتره از ظروف فلزی ( روحی، مسی ….) به دلیل واکنش دادن با خمیر مایه در پروسه عمل اومدن استفاده نشه.

 

کانال آشپزیمون در ایتا👇
•┈┈••✾❀🕊◍⃟♥️🕊❀✾••┈┈•
🍪🍔iranpokht@🍪🍔
•┈┈••✾❀🕊◍⃟♥️🕊❀✾••┈┈

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 3.00
admin

admin

خیلی چیزها دست به دست هم دادن تا به فکر راه انداختن این سایت بیفتم، که مهمترینش عشق من به آشپزی و شیرینی پزی بود. کمکت میکنم با همون مواد اولیه ای که در منزل داری بهترین غذاها و شیرینی ها رو درست کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت