» مطالب » دانش تغذیه » نکات و تکنیک ها » قالب میان تهی
قالب میان تهی
نکات و تکنیک ها

قالب میان تهی

خرداد 14, 1401 7082

طراحی قالب میان تهی که از دهه پنجاهِ قرنِ بیستمِ میلادی (1950s) در آمریکا متداول شد، از روی دستور بسیار قدیمی آلمانی به نام gugelhupf الهام گرفته شده.شیارهای روی دیواره های قالب، به ورود بهتر گرما در بافت کیک و پخت کامل تر می کنه و این کیک آلمانی، به دلیل  فشردگی و سنگینی نیاز به قالبی با این خصوصیات برای پخت بهتر داشته. قالب شیاردار این کیک محبوب منبع الهام انواع قالب های میان تُهی شد،. این قالب ها به دلیل زیبایی و راحتی در پخت، بعد از طراحی بسیار محبوب شدن، البته این محبوبیت گذرا نبود و حضور قالب های میان تهی در دستورها هرگز کمرنگ نشد. امروزه مدل های محبوب تر نامگذاری شدن (قالب میان تهی تاج، ستاره ای، کلاسیک…) و مرتب در دستورها استفاده میشن.

قالب میان تهی

این قالب ها دارای یک حفره در مرکز هستن و همین باعث میشه تا برخلاف قالب های کلاسیک که در اون ها حرارت فقط از کف و دیواره ها جذب میشه، هدایتِ گرما از وسط قالب و پخت همزمانِ مایه میانی شده، که این خصوصیت این قالب ها رو برای کیک های مرطوب و فشرده یا کیک هایی با حجم بالا بسیار مناسب می کنه.

ویژگی مهم بعدی که دارن دیواره طرح دار هست. که باعث میشه کیک نیازی به تزیین نداشته باشه.
دقت کنید که قالب لوله دار که به قالب آنجل فود هم معروفن رو با قالب میان تهی اشتباه نگیرید. قالب های لوله دار با دیواره هایی ساده، نسبتا عمود و بلند و لوله ای باریک در قسمت میانی، برای کیک های بسیار لطیف با میزان بالای سفیده فرم گرفته و آرد و چربی کم، مثل آنجل فود کیک طراحی شدن.

سایز مورد نیاز:

اگر فقط یک سایز میتونید تهیه کنید سایز 25 سانت کاربردی تره
در صورتی که نتونستین این سایز رو گیر بیارین سایز 23 مناسبه

نکته: دقت کنید که قالب لوله دار (tube pan) که به قالب آنجل فود هم معروفن رو با قالب میان تهی اشتباه نگیرید. قالب های لوله دار (tube pan) با دیواره هایی ساده، نسبتا عمود و بلند و لوله ای باریک در قسمت میانی، برای کیک های بسیار لطیف با میزان بالای سفیده فرم گرفته و آرد و چربی کم، مثل آنجل فود کیک طراحی شدن. این دسته از کیک ها به دلیل کمبود رشته های گلوتن و عدم استحکام، نیاز به قالبی سبک، با ارتفاع زیاد دارن که به دیواره ها تکیه کرده و از اون بالا برن. در واقع دیواره های بلند، لوله میانی و کفه متحرک این قالب ها، به پف کردن کیک و پخت همگون کمک می کنه. این رو بدونید که به هیچ وجه نمی تونید کیک هایی مثل آنجل فود رو در قالب میان تهی به جای قالب مخصوص خودشون بپزید و در صورت نداشتن قالب مخصوص باید مواد رو بین دو قالب ساده گرد تقسیم کنید. در تصویر زیر فرق این دو قالب رو با هم می بینید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

admin

admin

خیلی چیزها دست به دست هم دادن تا به فکر راه انداختن این سایت بیفتم، که مهمترینش عشق من به آشپزی و شیرینی پزی بود. کمکت میکنم با همون مواد اولیه ای که در منزل داری بهترین غذاها و شیرینی ها رو درست کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت