» مطالب » دانش تغذیه » پودر آگار آگار برای چیست
پودر آگار آگار برای چیست
دانش تغذیه - سلامت و تغذیه

پودر آگار آگار برای چیست

اردیبهشت 9, 1403 5059

پودر آگار آگار برای چیست

ژلاتین از واژه لاتین ژلاتوس Gelatus به معنای سِفت گرفته شده و یکی از محبوب ترین غلیظ کننده ها و از مواد اولیه مهم در شیرینی پزیه. این ماده اولیه برای انسجام انواع دسرها مثل ژله، موس، پاناکوتا، کرم ، چیزکیک ژلاتینی… به کار می ره و نحوه صحیح کار باهاش بسیار مهمه. ژلاتین ماده‌ای جامد، نیمه شفاف، کمابیش بی‌مزه و بی‌رنگه که از هیدرولیز شدنِ کلاژنِ جانورانی مثل گاو یا خوک به‌ دست میاد. این کلاژن می تونه از استخوان ها یا بافت های بین ماهیچه ای حیوانات تهیه شه و محصولی حیوانی محسوب می شه و معادل گیاهی اون آگارآگاره.

پودر آگار آگار agar agar که بهش ژلاتین گیاهی vegetable gelatin، ژلاتین چینی Chinese gelatin یا کانتین kanten هم گفته می شه.
آگار آگار نه تنها منشا گیاهی داره و برای گیاه خواران هم قابل استفادست، بلکه مقاومتش بسیار بالاتر از ژلاتین بوده و تحملش در مقابل گرما بیشتره و تا دمای 80-90 درجه سانتی گراد تغییر شکل نمی ده.
ساختار آگار آگار از یک پلی ساکارید غیر انشعابی ساخته شده و از دیواره سلولیِ جلبکِ قرمز استخراج می شه.

این ماده اولیه، اولین بار در سال 1650 میلادی در ژاپن کشف شد و ابتدا در شیرینی پزی ازش استفاده نمی شد، اما خیلی زود به خاطر خواصی مثل بی رنگ، بی بو و بی طعم بودن، سفتی و مقاومت در دمای محیط و داشتن املاح به دلیل منشا دریائی، در دستورهای جنوب شرق آسیا و بعد تمام دنیا جای خودش رو باز کرد.

از آموزش طرز تهیه ژله هندوانه با پودر ژلاتین آگار آگار هم دیدن کنید.

پودر آگار آگار برای چیست

آگار آگار در کارخانجات و آزمایشگاه ها مصارف زیادی داره، مثلا در صنایع لبنی به خاطر ویژگی پایدار کننده و بافت دهنده در تهیه ماست، پنیر، خامه، بستنی وغیره ازش استفاده می شه. همچنین در تولید محصولات ژله ای مثل پاستیل گاها جایگزین ژلاتین شده و در ساخت تنقلات شیرین، برای تهیه روکش ها (Topping) کاربردیه. آگارآگار در آزمایشگاه های میکروبیولوژی، برای ساخت محیط های کشت مورد استفاده قرار می گیره و در صنایع  آرایشی و بهداشتی به عنوان ژل ساز و قوام دهنده در شامپوها استفاده می شه.

فواید استفاده از آگار آگار: 
بدون کالری، بدون چربی، فاقد نمک و شکر، فیبر زیاد و منشا گیاهی این ماده باعث می شه مناسب سرو کردن برای انواع رژیم های گیاه خواری، بدون قند و رژیم های کم کالری باشه و همچنین آگارآگار قند رو در بدن جذب و دفع می کنه که باعث می شه در بعضی رژیم های لاغری هم ازش استفاده شه.

آگار آگار پودری که ظاهرش مثل پودر ژلاتین ولی ریزتره و بخاطر سرعت حل شدنش در آب از دو نوع دیگه این ژلاتین متداول تره. در ایران همین نوع موجوده و از لوازم قنادی ها می تونید تهیه کنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 3.33
admin

admin

خیلی چیزها دست به دست هم دادن تا به فکر راه انداختن این سایت بیفتم، که مهمترینش عشق من به آشپزی و شیرینی پزی بود. کمکت میکنم با همون مواد اولیه ای که در منزل داری بهترین غذاها و شیرینی ها رو درست کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت