» مطالب » دانش تغذیه » آشپزی بدون » بدون گوشت » طرز تهیه خورش ترشه تره بدون گوشت
طرز تهیه خورش ترشه تره
بدون گوشت - خورش - مطالب

طرز تهیه خورش ترشه تره بدون گوشت

فروردین 25, 1403 3027

خورش ترشه تره یکی از خورش های معروف و خوشمزه شمالی هست. این خورش با مرغ طبخ میشه اما در این مطلب میخوایم طرز تهیه خورش ترشه تره بدون گوشت رو یاد بگیریم.

چیزی که مزه این غذا رو متفاوت و بی نظیر میکنه سیر فراوانی هست که در این غذا استفاده میشه.

ترش تره یکی از خورش‌های محلی استان گیلان است. این خورش از معروف‌ترین انواع غذای محلی استان گیلان به‌شمار می‌رود که با ترکیبی از سبزی مخلوط (شوید، گشنیز، نعناع، جعفری ،اسفناج، سبزی‌های محلی شمالی همچون چوچاق خالیواش تره کوهی تفت داده شده)، آرد برنج یا برنج نیم‌کوب، روغن، سیر خورد شده و تفت داده شده، اسفناج، آب نارنج، تخم مرغ و نمک تهیه می‌شود.

 

مواد لازم

 

برنج (دانه‌ريز) دو قاشق
سبزی (پاک و خردشده) ۱ کیلو
روغن مايع (مخصوص سرخ‌كردن) – ب.م.ل
آب نارنج ۲۵۰ م.ل
تخم‌مرغ 4 عدد
نمك و دانه فلفل سياه (كوبيده‌شده) – ب.م.ل
زردچوبه (پودرشده) ۱ ق.چ
سير (كوبيده‌شده) ۷ عدد

 

دوستان عزیزم جهت دیدن فیلم های آموزشی و سایر آموزش های غذا و شیرینی عضو کانال آشپزی در ایتا بشین و علاوه بر این آموزش، هر روز شاهد آموزش های جدید باشین.

 

طرز تهیه خورش ترشه تره بدون گوشت

برنج را همراه سبزی و ۵ پیمانه آب جوش در قابلمه‌ای بريزيد و روی حرارت ملايم قرار دهيد تا به‌مدت ۳۰ دقيقه بپزد، طوري‌كه سبزي و برنج به‌خوبي با يكديگر ادغام شوند و مايع غليظ و لعاب‌داري به‌دست آيد. پس از اين مدت، قابلمه را از روي حرارت برداريد و آن را با گوشت‌كوب دستي يا برقي بكوبيد تا نرم شود.

طوري‌كه سبزي و برنج به‌خوبي با يكديگر ادغام شوند و مايع غليظ و لعاب‌داري به‌دست آيد. پس از اين مدت، قابلمه را از روي حرارت برداريد و آن را با گوشت‌كوب دستي يا برقي بكوبيد تا نرم شود.

مايه به‌دست آمده را در تابه‌اي حاوي روغنِ‌ داغ، روي حرارت ملايم تفت دهيد، سپس آب نارنج را به تابه بيافزاييد و هم بزنيد تا مزه‌دار شود.

تخم‌مرغ‌ها را همراه كمي نمك و فلفل سياه در ظرفي بريزيد و هم بزنيد تا زرده و سفيده آن‌ها كاملاً با يكديگر مخلوط شوند، سپس آن را همراه زردچوبه و سير در تابه‌اي ديگر حاوي روغنِ داغ، روي حرارت ملايم بريزيد و هم بزنيد تا تخم‌مرغ تكه‌تكه شود.

مخلوط تخم‌مرغ را به تابه حاوي برنج و سبزی بيافزاييد و هم بزنيد تا مواد كاملاً با يكديگر مخلوط شوند. خورش ترشه‌تره را در ظرف مورد نظر بريزيد و همراه كته سرو كنيد.

نکات آشپزی 

  • در صورت تمايل، مي‌توانيد خورش ترش‌تره را مانند ميرزاقاسمي تهيه کنيد؛ بدين‌ترتيب که تخم‌مرغ را در آخرين مراحل پختِ سبزي و برنج به آن بيافزاييد و داخل خورش بشکنيد و هم بزنيد یا این که هم نزنید و درسته بزارین بپزد که در اين صورت بايد سير را با سبزيجات کمي تفت داده و به خورش اضافه کنيد.
  • در صورت تمايل، مي‌توانيد چند عدد گوجه‌سبز نيز به خورش اضافه کنيد.
  • از آنجاكه اين خورش نبايد آبكي باشد، به آن برنج اضافه مي‌كنند.
  • سبزی شامل: اسفناج، برگ چغندر، گشنیز، تره، جعفری و شوید (از هرکدام به یک اندازه)
  • ترشی اصلی اين خورش، آب نارنج است؛ اما در صورت تمايل، می توانيد به‌جای آب نارنج، از همان مقدار آب‌غوره نيز استفاده كنيد.
  • اگر دوست دارین تخم مرغ ها رو درسته روی غذا داشته باشین باید به ازای هر نفر یک تخم مرغ بشکنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00
admin

admin

خیلی چیزها دست به دست هم دادن تا به فکر راه انداختن این سایت بیفتم، که مهمترینش عشق من به آشپزی و شیرینی پزی بود. کمکت میکنم با همون مواد اولیه ای که در منزل داری بهترین غذاها و شیرینی ها رو درست کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت