» مطالب » دانش تغذیه » سلامت و تغذیه » برنج هاشمی چیست
برنج هاشمی چیست
سلامت و تغذیه

برنج هاشمی چیست

فروردین 13, 1403 10077

برنج هاشمی چیست

برنج هاشمی از بهترین و برترین برنج خوب و خوش پخت ایرانی است. برنجی که بعد از پخت عطر و بویش در کوچه پس کوچه ها میپیچد. به دلیل کیفیت مطلوب، امروزه مقدار زیادی از تولید کشور به این محصول اختصاص دارد و حتی توانسته علاوه بر داخل ایران، در سراسر دنیا مشتریان خاص و بالقوه خود را پیدا کند.

چرا می گوییم برنج هاشمی؟

برنج هاشمی، یکی از انواع برنج طبیعی و بدون دستکاری ژنتیکی است که از زمان‌ های دور در منطقه شمالی کشور، به ویژه در استان گیلان، رشت (روستای چاپارخانه) است.

یوسف هاشمی ، کشاورزی که در گیلان سرسبز زندگی می کند، در سال ۱۳۶۴ متوجه چند خوشه برنج در شالیزارش شد . این خوشه ها، با دیگر خوشه های برنج متفاوت بودند. آنها بلندتر از خوشه های برنج بی نام بودند و ساقه باریک تری هم داشتندیوسف هاشمی ، این خوشه ها را جمع آوری کرد و در سال بعد ، با آغاز فصل بهار، خزانه جداگانه ای برای آنها در نظر گرفت. آنها را نشا کرد و در فصل برداشت هم ، جداگانه ، آنها را درو نمود.

او این شلتوک ها را به شالی کوبی روستای چاپارخانه برد. مدیر کارخانه با دیدن برنج هاشمی متوجه شد که این برنج با بقیه برنج هایی که کشاورزان دیگر می آورند، تفاوت دارد. از یوسف هاشمی پرسید که نام این برنج چیست؟ یوسف هاشمی پاسخ داد که نامی برای آن نگذاشته ام. مدیر کارخانه، نام آن را برنج هاشمی گذاشت.

برنج هاشمی چیست

برای آشنایی با این برنج مقاله را کامل مطالعه کنید.

ویژگی و مشخصات برنج هاشمی

بطور کلی برنج هاشمی را میتوان جزو خوشپخت ترین برنج های ایرانی قرار داد. شکل ظاهری دانه ها، بلند و قلمی و رنگ آن سفید مایل به کرم است. خوشه های این برنج بلندتر و کشیده تر از سایر برنج هاست. این برنج ها بعد از پخت به خوبی قد میکشند و ری میکنند و عطر و بوی بی نظیری دارند. برنج هاشمی مدت ها بعد از پخت نرم می ماند.

  1. عطر و طعم : برنج هاشمی دارای عطر و طعم دلنشین و دلپسند است که باعث لذت مصرف کننده در هنگام مصرف می‌شود، این ویژگی طعمی خوشبو و متمایز را به برنج هاشمی میبخشد.
  2. دانه‌ های بلند: برنج هاشمی دارای دانه‌ های بلند و کشیده است که به نظم و زیبایی در هنگام پخت و سرو وعده‌ های غذایی منجر میشود، این ویژگی باعث چشم نواز بودن دانه های آن در سفره‌ های خانوادگی و رستوران‌ ها می‌شود.
  3. قدرت جذب آب: برنج هاشمی دارای قدرت جذب آب بالا است که در بهترین شدن در پخت کمک میکند. آب مورد نیاز برای پخت برنج هاشمی به راحتی توسط دانه‌ های برنج جذب می‌شود و به این ترتیب در خوش خوراکی و نرمی آن تاثیر میذارد.
  4. نرم ماندن بعد از پخت: برنج هاشمی یکی از برنج‌ هایی است که حتی بدون همراهی با خورشت، همچنان قابلیت مصرف دارد و با گذشت زمان، بافت نرم و لطیف خود را حفظ می‌کند.
  5. کیفیت بالا: برنج هاشمی از نظر کیفیت و خلوص بسیار بالا است. این برنج بدون ترکیبات اضافی، دانه‌هایی سالم و خالص را ارائه می‌دهد که باعث ایجاد تجربه مطلوب و رضایت مشتریان می‌شود.
  6. و…

مشخصاتی که در جدول زیر درج شده، مشخصاتی است عموما در برنج های هاشمی مشاهده میشود، لازم به ذکره منطقه و شرایط آب و هوا در جدول زیر میتواند نقش داشته باشد.

منطقه کشت گیلان، مازندران، گلستان
رنگ سفید مایل به کرم
عطر دارد
قد دانه خام 6 تا 7 میلیمتر
قد بعد پخت 12 تا 14 میلیمتر

ویژگی های برنج هاشمی

برنج‌های محلی در مقایسه با برنج‌های اصلاح نژاد شده و پرمحصول، مقاومت کمتری نسبت به انواع بیماری‌ها و آفات رایج در شالیزارها، مانند کرم ساقه‌خوار دارند و همین امر سبب شده تا استفاده از سموم، در زمان کشت این نوع از برنج‌ها، امری ضروری تلقی ‌گردد.

اما نکته حائز اهمیت در خصوص برنج هاشمی این است که نسبت به بیماری‌ها و آفات تا حدودی مقاوم‌تر بوده و در نتیجه نیاز کمتری به استفاده از سموم در طول دوره کشت دارد.

انواع برنج هاشمی

به طور کلی برنج هاشمی دو نوع دارد: برنج هاشمی دسته سرد و برنج هاشمی دسته گرم
منظور از سرد بودن برنج هاشمی،سرد بودن در طبع و مزاج نیست. بلکه منظور آن است که نوع سرد برنج هاشمی، یک هفته تا 10 روز دیرتر از نوع گرم آن می رسد و قابل برداشت است. به گفته آقای یوسف هاشمی (کاشف برنج هاشمی)، نوع سرد برنج هاشمی بهتر از نوع گرم آن است.

دسته بندی دیگری از برنج هاشمی وجود دارد که به نحوه تولید و استخراج در کارخانه ها بر میگرد که شامل:

برنج عطری هاشمی این برنج به صورت کلی در کارخانه ها پوست گیری می‌شود و برنج سفید تولید شده از این حالت برنج عطری هاشمی نام دارد.
برنج قهوه‌ای هاشمی در این حالت برنج هاشمی را قبل از پوست گیری حرارت می‌دهند و مواد مقوی در پوسته شلتوک برنج به مغز آن تزریق می‌شود و برنج رنگ قهوه‌ای به خود می‌گیرد. در واقع پوسته برنج از آن جدا نمی شود.
برنج دودی هاشمی در این حالت برنج هاشمی را با شیوه دودی کردن تولید می‌کنند و در این حالت به آن برنج دودی هاشمی می‌گویند.

تشخیص برنج هاشمی

تشخیص برنج هاشمی ممکن است به نظر مشتریانی که با تفاوت‌ ها و ویژگی‌ های آن آشنا هستند، ساده باشد. اما برای کسانی که تازه وارد این حوزه هستند، تشخیص برنج هاشمی مشکل است، زیرا در بازار برنج های مختلفی هستند که بسیار شباهت برنج هاشمی دارند، یک نمونه از آن برنج های برنج شیرودی میباشد که بسیار مشابه با برنج هاشمی است و قیمت مناسبی دارد، در ادامه تعدادی از ویژگی‌ های برنج هاشمی را برای تشخیص آن بیان میکنیم:

  1. شکل و اندازه دانه: برنج هاشمی دارای دانه‌هایی است که میتواند به صورت قلم ریز یا قلم بلند و چاق باشد. دانه‌های برنج هاشمی معمولاً کشیده و دانه بلند هستند.
  2. رنگ دانه: برنج هاشمی رنگی سفید مایل به کرم دارد
  3. عطر و طعم: برنج هاشمی دارای عطر و طعم خوبی است. طعم آن خوشبو و دلنشین است، این در حالیست در برنج های مشابه عطر قابل مقایسه با برنج هاشمی ندارند.
  4. بافت نرم: برنج هاشمی دانه‌ هایی دارد که حتی پس از پخت نیز بافت نرم خود را حفظ می کند، این در حالیست در برنج های مشابه نرمی قابل مقایسه با برنج هاشمی را ندارند.
  5. منطقه کشت: برنج هاشمی اصالت خود را از منطقه کشت آن به دست می آورد، برنج هاشمی شمال، مخصوصا مناطق گیلان و مازندران، شهرت خود را به دلیل کیفیت بالا به دست آورده است.

اگر همچنان در تشخیص برنج هاشمی مطمئن نیستید، بهتر است از فروشنده‌ های معتبر و مطمئن خرید کنید.

برنج هاشمی چیست
برنج هاشمی چیست

روش پخت برنج هاشمی

برای تهیه یک برنج ایرانی باید علاوه بر داشتن حوصله، تجربه کافی نیز داشته باشید تا نتیجه کار دلچسب باشد. برنج هاشمی را می توان به دو روش معمول و معروف طبخ کرد. روش کته و روش آبکش

پخت برنج هاشمی به روش کته: برنج را با آب ولرم یا سرد بشوئید. به هنگام شستن برنج را چنگ نزنید چراکه چنگ زدن به برنج و محکم شستن آن باعث خرد شدن آن می‌شود. بعد آب و برنج و نمک را مخلوط کرده، در قابلمه را بگذارید و دو ساعت به آن استراحت بدهید.بعد بگذارید روی حرارت زیاد به محض جوشیدن حرارت را کم کنید تا به آرامی جوشیده و پخته بشود. درانتها تست کنید و بعد از پختن دم کنید.

پخت برنج هاشمی به روش آبکش: در روش آبکش بعد از شستن برنج و خیساندن آن با آب و نمک قابلمه را روی شعله گاز قرار دهید. دقت کنید مقدار آب باید تا جایی باشد که وقتی انگشتان خود را روی برنج می گذارید تا سه بند انگشتتان را آب فرا گرفته باشد. قابلمه ای که برنج در آن میجوشد باید جای کافی برای جوشاندن برنج داشته باشد.

میتوان در آب در حال جوش کمی روغن ( یک قاشق ) استفاده کرد تا برنج بهتر قد بکشد و بهم نچسبد و دانه دانه شود. همچنین می توانید برای سفید شدن برنج مقداری آبلیمو یا آب نارنج به آن اضافه کنید. برای آنکه از زمان آبکش کردن برنج مطمئن شوید، یک دانه برنج در حال جوش را بردارید و بین دو انگشتتان له کنید یا داخل دهانتان بگذارید، مغز دانه برنج نباید سفت، زبر و خشک باشد. در این صورت برنج را آبکش کنید. ته دیگ مورد نظر را آماده کرده و برنج را به صورت هرمی به قابلمه منتقل کنید و دمکنی گذاشته و حدودا 30 تا 45 دقیقه زمان پخت بدهید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00
admin

admin

خیلی چیزها دست به دست هم دادن تا به فکر راه انداختن این سایت بیفتم، که مهمترینش عشق من به آشپزی و شیرینی پزی بود. کمکت میکنم با همون مواد اولیه ای که در منزل داری بهترین غذاها و شیرینی ها رو درست کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت