» مطالب » رسپی ها » غذاهای اصلی » خوراک » طرز تهیه نخود آب بدون گوشت و با گوشت
طرز تهیه نخود آب بدون گوشت و با گوشت
خوراک - مطالب

طرز تهیه نخود آب بدون گوشت و با گوشت

اردیبهشت 6, 1403 3035

طرز تهیه نخود آب بدون گوشت و با گوشت رو در این مطلب یاد میگیریم.
اما دوست دارم کمی در مورد نخود و خواص نخود آب در طب سنتی توضیح بدم.

در طب سنتی ایران، نخود تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن و پیشگیری‌کننده از ابتلا به بیمارهای عفونی و ویروسی به‌ویژه سرماخوردگی است و برای کسانی که بیماری‌های خودایمنی همچون ام‌اس دارند،‌ بسیار توصیه می‌شود. اما متاسفانه با ورود غذاهای فرنگی و فست فودها، مصرف غذاهای سنتی، حبوبات و به ویژه نخود در بین خانواده ها بسیار کمرنگ شده. این در حالی است که اگر همه میدونستن نخود چقدر خاصیت داره هیچ وقت حاضر نبودن از سفره خانواده حذفش کنن.

نخود نه فقط یک غذا، بلکه یک دارو محسوب می‌شود و چنان که در طب سنتی بر مصرف آن توصیه شده، درباره هیچ‌یک از حبوبات دیگر تاکید نشده است. نخود طبعی گرم و خشک دارد و نخود‌آب بهترین غذا در روزهای سرد سال است که به تعدیل مزاج بدن کمک می‌کند.

این غذا به دلیل فیبر زیادی که دارد، ملین است و در پاکسازی و تخلیه روده‌ها دخالت مستقیم دارد و از ایجاد یبوست پیشگیری می‌کند. همچنین چون سرشار از ویتامین‌های گروه B است، به رفع خستگی و سستی و غم کمک می‌کند و مصرف مستمر آن به مدت چند ماه برای رفع ریزش مو بسیار موثر است.

همچنین آب نخود پخته مُدر (ادرار‌ آور) و برای التیام سرفه و عفونت ریوی مفید و درمان‌کننده گرفتگی صداست و به کاهش تورم لثه‌ها کمک می‌کند و پژوهش‌ها نشان داده است، ‌ضدعفونی‌کننده مجاری ادرار است.

نخود دارای ميزان بالايي منیزیم است که اين ماده باعث تسریع در انتقال کلسیم به بافت‌های استخوانی می‌شود؛ به همین دلیل اسپاسم بیمارانی که مشکل عضلانی دارند را رفع می‌کند.

نخود به دلیل دارا بودن اسید فولیک و آهن بالا در میان حبوبات، براي بیمارانی که مشکل کم خونی دارند بسيار مفيد است. همچنین نخود سرشار از ویتامین‌های گروه B است که در رفع خستگی‌ های مفرط و ریزش مو تاثير بسزایی دارد.

 امام رضا علیه‌السلام مصرف گوشت با حبوبات را توصیه کرده‌اند.

نادر، خادم امام رضا (ع) هم نقل می‌کند که: کانَ أبوالحسن علیه‌السلام یَأکُلُ الحِمَّصَ المَطبوخَ قَبلَ الطَّعامِ وبَعدَهُ.
امام رضا علیه‌السلام پیش و پس از غذا نخود پخته می‌خورد.

از نگاه طب سنتی نخود برای درمان پوکی استخوان به دلیل منابع غنی کلسیم بسیار سودمند است و در دوران رشد استخوان‌ها و دندان‌ها مصرف آن توصیه می‌شود.
امام رضا علیه‌السلام می‌فرماید:
اَلْحِمَّصُ جَیِّدٌ لِوَجَعِ الظَّهْرِ؛ نخود برای کمردرد مفید است.

خب حالا این همه توضیح دادم تا یه غذای سنتی فراموش شده رو احیا کنیم

مواد لازم برای 2 نفر:

یک پیمانه نخود
یدونه پیاز متوسط
یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
نمک و فلفل سیاه و زردچوبه

طرز تهیه نخود آب بدون گوشت و با گوشت

اول از همه نخود رو از شب قبل خیس کنید و یکی دو بار آب نخود رو عوض کنید تا نفخ زیادی گرفته بشه. البته در دستور طب سنتی تعویض آب گفته نشده و فقط ذکر شده که نخود رو از شب قبل خیس کنید.

بعد اجازه بدین بپزه.

در این فاصله یدون پیاز رو نگینی خرد کنید و با دو قاشق روغن تفت بدین تا سبک بشه.

موقعی که شیشه ای و شفاف شد، نصف قاشق چایخوری زردچوبه بزنید و بعد رب گوجه اضافه اضافه کنید و تفت بدین تا رنگ رب باز بشه و بوی خامی اون گرفته بشه.

خب تا اینجای کار طرز تهیه نخود آب بدون گوشت بود.

عزیزانی که میخوان طبق توصیه امام رضا علیه السلام، حبوبات رو با گوشت درست کنن، 200 گرم گوشت چرخ کرده را به همراه یدونه پیاز رنده شده و آب گرفته، نمک و فلفل سیاه و آرد نخودچی ورز بدن و کوفته قلقلی درست کنن و در روغن کمی سرخ کنن.

طرز تهیه نخود آب بدون گوشت و با گوشت

وقتی نخود پخت، اون رو داخل صافی بریزین و اون آب رو جدا کنید. نخود پخته رو به مخلوط پیاز و رب گوجه اضافه کنید و اگر با گوشت دوست دارین در این مرحله کوفته قلقلی ها رو هم اضافه کنید و دو لیوان آب جوش بریزین و صبر کنید با حرارت ملایم مواد جابیفته و هم مزه بشه.

طرز تهیه نخود آب بدون گوشت و با گوشت

بخورید و از خوردنش لذت ببرید و سلامتی رو به خودتون و عزیزانتون هدیه بدین.

طرز تهیه نخود آب دکتر روازاده با همین روش بدون گوشت هست.

برای دیدن آموزش های بیشتر عضو کانال آشپزیمون در ایتا بشین.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00
admin

admin

خیلی چیزها دست به دست هم دادن تا به فکر راه انداختن این سایت بیفتم، که مهمترینش عشق من به آشپزی و شیرینی پزی بود. کمکت میکنم با همون مواد اولیه ای که در منزل داری بهترین غذاها و شیرینی ها رو درست کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت