» مطالب » رسپی ها » غذاهای اصلی » پلو » طرز تهیه دمپختک سبزواری
طرز تهیه دمپختک سبزواری
پلو - مطالب

طرز تهیه دمپختک سبزواری

فروردین 2, 1403 70101

طرز تهیه دمپختک سبزواری

پياز (نگيني خردشده) ۱ عدد
روغن مايع ب.م.ل
مغز ران گوسفند (خردشده) ۳۰۰ گ
زردچوبه (پودرشده) ۱ ق.چ
نمک و فلفل سياه (پودرشده) ب.م.ل
لوبيا چشم بلبلي (خیسانده شده) ۷۰ گ
لپه (خیسانده شده) ۷۰ گ
عدس (خیسانده شده) ۷۰ گ
برنج (خیسانده شده) ۳ پ
دارچين (پودرشده) ۱ ق.چ
کره ۵۰ گ
پيازداغ ب.م.ل
کشمش (تفت‌داده‌شده) ب.م.ل

 

پياز را در قابلمه‌اي حاوي روغن داغ، تفت دهيد تا نرم و شفاف شود. گوشت را به قابلمه افزوده، حرارت را زياد کنيد و تفت دهيد تا آبِ آن کاملاً کشيده شود، سپس زردچوبه و فلفل را به آن بيفزاييد و تفت دهيد.

يک ليتر آب به قابلمه اضافه کرده، حرارت را زياد کنيد تا جوش آيد. زماني‌‌که جوش آمد، حرارت را ملايم کنيد و درِ قابلمه را بگذاريد تا گوشت به مدت دو ساعت و ۴۵ دقيقه نيم‌پز شود.

لوبيا چشم‌بلبلي خيس و آبکش‌شده را در قابلمه‌اي ديگر حاوي مقداري آبِ جوش، روي حرارت ملايم قرار دهيد تا به‌مدت دو ساعت و ۳۰ دقيقه نيم‌پز شود. در اواخر پخت، مقداري نمک به آن افزوده و آبکش کنيد.

لپه و عدس خيس و آبکش‌شده را در قابلمه‌اي جداگانه حاوي مقداري آبِ جوش ريخته و روي حرارت ملايم قرار دهيد تا به‌مدت ۱۵ دقيقه نيم‌پز شوند. در اواخر پخت، مقداري نمک به آن افزوده و آبکش کنيد.

آبِ روي برنج خيس‏شده را خالي کنيد و آن را به‌مدت ۱۰ تا ۱۴ دقيقه داخل ‏قابلمه‏اي حاوي آبِ جوش، روي حرارت زياد بريزيد تا آماده شود، سپس آن را آبکش کنيد.

در قابلمه مقداري روغن ريخته و روي حرارت ملايم قرار دهيد تا داغ شود. يک لايه برنج آبکش‌شده داخل آن ريخته، سپس مقداري از گوشت، حبوبات نيم‌پز و آبکش‌شده و دارچين را روي برنج بريزيد. به‌همين‌ترتيب، مواد را لابه‌لاي برنج ريخته و در آخر، روي آن را با برنج سفيد بپوشانيد. درِ قابلمه را بگذاريد و حرارت را زياد کنيد تا بخار برنج بلند شود؛

کره را با سه قاشق سوپ‌خوري روغن مايع روي حرارت ملايم، داغ کنيد. زماني‏که بخار برنج بلند شد، آن را روي برنج ريخته، درِ قابلمه را بگذاريد و حرارت را ملايم کنيد تا برنج به‌مدت ۴۵ دقيقه دم بکشد. پس از پخت، دم‌پختک را در ظرف موردنظر کشيده، روي آن را با پيازداغ و کشمش تفت‌داده‌شده تزيين و سرو کنيد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 3.50
admin

admin

خیلی چیزها دست به دست هم دادن تا به فکر راه انداختن این سایت بیفتم، که مهمترینش عشق من به آشپزی و شیرینی پزی بود. کمکت میکنم با همون مواد اولیه ای که در منزل داری بهترین غذاها و شیرینی ها رو درست کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت