» مطالب » دانش تغذیه » سلامت و تغذیه » فواید خرما را بیشتر بشناسید
سلامت و تغذیه - مطالب

فواید خرما را بیشتر بشناسید

فروردین 1, 1403 5096

خرما، که فشار خون را با ارزش غذایی بالا متعادل می کند، یکی از غذاهای دوستدار قلب است زیرا حاوی کلسترول نیست. با ویتامین های A و B، از تقویت حافظه پشتیبانی می کند و در برابر پیشگیری از از دست دادن حافظه مفید است. در این محتوا، ما بر مزایای خوردن خرما تمرکز خواهیم کرد. 

فواید خرما را بیشتر بشناسید

خرما میوه نخل (Phoenix dactylifera) است و در اب و هوای گرم مانند اسیا، خاورمیانه و شمال افریقا رشد می کند. این میوه به عنوان یک میوه شیرین و مغذی شناخته می شود.  با یک پوسته بیرونی نازک پوشیده شده و دارای یک گوشت شیرین در داخل است. انواع مختلفی از خرما وجود دارد و هر نوع طعم و بافت منحصر به فرد خود را دارد.

خرما، که فشار خون را با ارزش غذایی بالا متعادل می کند، یکی از غذاهای دوستدار قلب است زیرا حاوی کلسترول نیست. با ویتامین های A و B، از تقویت حافظه پشتیبانی می کند و در برابر پیشگیری از از دست دادن حافظه مفید است. در این محتوا، ما بر مزایای خوردن خرما تمرکز خواهیم کرد.

پیشنهاد میکنم طرز تهیه کیک خرما بدون تخم مرغ رو هم ببینید. حتما درست کنید و از خوردنش لذت ببرید.

فواید خرما

  • از سلامت قلب محافظت می کند.
  • غنی از انتی اکسیدان ها است.
  • حافظه را تقویت می کند.
  • کلسترول را متعادل می کند.
  • سلامت مغز را تقویت می کند.
  • پوست را جوان می کند.
  • سلامت چشم را تقویت می کند.
  • برای کم خونی خوب است.
  • استرس و خستگی را کاهش می دهد.
  • هضم را تسهیل می کند.
  • یک شیرین کننده طبیعی است.
  • با میکروب ها و عفونت ها مبارزه می کند.
  • استخوان ها را تقویت می کند.
  • ساختار فیبری ان سبب فعالیت روده ها می شود.
  • کم کالری است؛ پس در رژیم کاهش وزن استفاده می شو.
  • باعث می شود ساختار رحم مناسب برای زایمان شود؛ درد را کاهش می دهد.

برای کاهش وزن مفید است

کاهش وزن یکی دیگر از خواص خرما برای لاغری است. محققان در مطالعه‌ای خاطرنشان کردند که یک راه اصلی برای جلوگیری از چاقی شامل مهار لیپاز پانکراس است، آنزیمی که پانکراس تولید می‌کند. در این مطالعه، محققان چندین عصاره خرما را آزمایش کردند و دریافتند که این آنزیم را سرکوب می‌کنند. در یک کارآزمایی بالینی در سال ۲۰۲۰، محققان دریافتند که خوردن ۳ عدد خرما در روز منجر به افزایش شاخص توده بدنی (BMI) نمی‌شود. بنابراین، به نظر می‌رسد که افراد می‌توانند روزانه تعداد کمی خرما بخورند، بدون این که منجر به افزایش وزن شود. نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند که اگرچه خرما قند بالایی دارد، اما شاخص گلیسمی پایینی دارد، به این معنی که نسبت به غذاهای حاوی قند معمولی، تأثیر کمتری بر قند خون دارد. محققان خاطرنشان کرده‌اند که رژیم‌های غذایی حاوی چربی بالا و غذاهای با گلیسمی بالا باعث افزایش وزن می‌شوند. بنابراین، افرادی که اعتیاد به شیرینی دارند ممکن است از جایگزینی سایر غذاهای شیرین با خرما سود ببرند. همچنین خرما می‌تواند به بهبود کلسترول و کاهش التهاب هم کمک کند که هر دوی این موارد روی کاهش وزن نیز تاثیر مثبت دارد.

برای افزایش انرژی بدن غوغا می‌کند

خرما تامین کننده واقعی انرژی است! ۱۰۰ گرم خرما بیش از ۶۰ گرم کربوهیدرات دارد. علاوه بر این، خرما حاوی بسیاری از ریزمغذی‌های ضروری شامل کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌های گروه B است. این یکی از دلایلی است که خرما را منبع کامل انرژی در بین ورزشکاران و افراد فعال می‌دانند.

از سلامت قلب محافظت می کند

خرما غنی از پتاسیم است. پتاسیم می تواند به تنظیم فشار خون کمک کند. مصرف پتاسیم کافی می تواند به جلوگیری یا کنترل فشار خون بالا کمک کند که برای سلامت قلب مهم است.

خرما غنی از انتی اکسیدان ها است. انتی اکسیدان ها می توانند به جلوگیری از اسیب سلولی و کاهش خطر بیماری های قلبی کمک کنند.

پوست را جوان می کند

خرما غنی از انتی اکسیدان ها است. انتی اکسیدان ها اسیب سلولی را مهار می کنند که می تواند توسط رادیکال های ازاد ایجاد شود. این می تواند علائم پیری را کاهش دهد و به پوست کمک کند سالم تر و جوان تر به نظر برسد.

خرما حاوی ویتامین هایی مانند ویتامین E است که مانع پوستی را تقویت می کند. مانع پوستی یک مانع محافظتی در برابر عوامل خارجی ایجاد می کند و از سلامت پوست محافظت می کند.

 

خرما به طور طبیعی حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات و قند طبیعی است. این می تواند یک منبع سریع انرژی باشد. بنابراین، مصرف چند خرما می تواند انرژی شما را افزایش دهد زمانی که انرژی کم دارید یا احساس خستگی می کنید.

محتوای قند طبیعی خرما باعث افزایش سریع انرژی می شود، در حالی که فیبر موجود در انها نیز می تواند به افزایش قند خون به شیوه ای متعادل تر کمک کند. این می تواند به جلوگیری از نوسانات ناگهانی قند خون کمک کند و به کنترل بهتر سطح استرس کمک کند.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 4.00
admin

admin

خیلی چیزها دست به دست هم دادن تا به فکر راه انداختن این سایت بیفتم، که مهمترینش عشق من به آشپزی و شیرینی پزی بود. کمکت میکنم با همون مواد اولیه ای که در منزل داری بهترین غذاها و شیرینی ها رو درست کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت