» مطالب » رسپی ها » غذاهای اصلی » طرز تهیه چغور پغور غذای اصیل ایرانی
طرز تهیه چغور پغور
غذاهای اصلی

طرز تهیه چغور پغور غذای اصیل ایرانی

فروردین 2, 1403 00:41 10098

چغور پغور یا جَغور بَغور غذای محلی در مناطق مختلف ایران است که از دل و جگر و قلوه درست می‌شود. در گذشته بخاطر اینکه قیمت چندان بالایی نداشته در واقع فست فودی برای قشرهای متوسط و پایین جامعه به حساب می‌آمده‌است. این غذا از غذاهای سنتی شهر زنجان بشمار می‌رود.

جغور بغور یکی از غذا های بسیار خوشمزه و لذیذ ایرانی است که اصل آن متعلق به زنجان بوده ولی به دلیل طعم لذیذ و ارزش غذایی بسیار بالایی که این غذای دارد در سراسر ایران محبوب و پرطرفدار شده است. یکی از دلایل محبوبیت این غذا ارزش غذایی بسیار بالای آن است و آن هم به دلیل استفاده از جگر به عنوان مواد اصلی و سازنده در این غذاست که پروتئین بالایی داشته و به دلیل آهن بسیار بالایی که در جگر وجود دارد بسیار خون ساز نیز می باشد. بنابراین این غذا می تواند یک پیشنهاد عالی برای کسانی باشد که جگر دوست دارند و می توانند آن را به راحتی و با چند مواد اولیه بسیار ساده یک جغور بغور بسیار خوش طعم و پر خاصیت را در منزل خود تهیه کنند.

طرز تهیه چغور پغور غذای اصیل ایرانی

 

دل، قلوه و جگر گوسفند (پاک و شسته‌شده) ۱ عدد
پیاز (نگینی خردشده) ۲ عدد
کره ب.م.ل
رزماری ۲ عدد
برگ آویشن (خشک) ۱ ق.چ
سیر (کوبیده‌شده) ۲ عدد
رب گوجه‌فرنگی ۲ ق.س
سیب‌زمینی (بدون‌پوست و مکعبی خردشده) ۱ عدد
آب‌غوره ۲ ق.س
نمک و دانه فلفل سیاه (كوبيده‌شده) ب.م.ل
جعفری (پاک و خردشده) ۲ ق.س
روغن مایع (مخصوص سرخ‌کردن) ب.م.ل

 

دل، قلوه و جگر را پس از تمیز کردن و شستن به قطعات یک اندازه برش دهید.

پیاز را در تابه‌ای حاوی کره و کمی روغن مایع، روی حرارت ملایم تفت دهید سپس رزماری، آویشن و سیر را به آن بیافزایید و کمی دیگر تفت دهید. قطعات دل و قلوه را اضافه کنید و به‌مدت ۱۰ دقیقه تفت دهید تا آبِ آن کشیده شود. در آخر، جگر را بیافزایید و تمام مواد را با یکدیگر تفت دهید.

رب گوجه‌فرنگی را در تابه‌ای دیگر حاوی روغنِ داغ تفت دهید تا خوش‌رنگ شود، سپس آن را به تابه حاوی جگر اضافه کنید و بگذارید روی حرارت ملایم به‌مدت ۳۰ دقیقه بپزد.

در این فاصله، سیب‌زمینی را در تابه‌ای جداگانه حاوی روغنِ داغ سرخ کنید سپس آن را به‌همراه آب‌غوره، کمی نمک و فلفل به تابه اضافه کنید و به‌مدت ۱۵ دقیقه دیگر بپزید. در ۵ دقیقه آخر پخت، جعفری را به آن بیافزایید، سپس آن را در ظرف مورد نظر بریزید و به‌همراه نان تازه سرو کنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

admin

admin

خیلی چیزها دست به دست هم دادن تا به فکر راه انداختن این سایت بیفتم، که مهمترینش عشق من به آشپزی و شیرینی پزی بود. کمکت میکنم با همون مواد اولیه ای که در منزل داری بهترین غذاها و شیرینی ها رو درست کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت