» مطالب » رسپی ها » غذاهای اصلی » آش » طرز تهیه آش ترخینه ساده
طرز تهیه آش ترخینه ساده
آش - مطالب

طرز تهیه آش ترخینه ساده

فروردین 23, 1403 3081

آش ترخینه یکی از آش های محبوب و بسیار مقوی و خوشمزه هست که در بیشتر استان های کشور عزیزمان ایران طبخ میشه، البته با روش های مختلف

مثلا آش ترخینه لرستانی داریم، آش ترخینه اراکی، آش ترخینه کرمانشاهی ، آش ترخینه گلپایگان ، آش ترخینه با کشک و …. از نظر بیس کار شبیه هم هستن با اندکی تغییرات

در این مطلب قراره طرز تهیه آش ترخینه ساده رو یاد بگیریم.

مواد لازم:

نخود ۱ پ
لوبیا چیتی ۱/۲ پ
عدس ۱/۲ پ
ترخینه طبق دستور داده شده
زردچوبه ۱/۲ ق.چ
پیاز داغ ۳۰ گ
سبزی آش (پاک و خردشده) ۵۰۰ گ
نمک و دانه فلفل سیاه (کوبیده شده) ب.م.ل
نعناع‌ داغ و سیر داغ ب.م.ل

 

ترخینه رو هم میتونید آماده بخرین و هم خودتون داخل منزل درست کنید.

 

برای درست کردن ترخینه به این صورت عمل کنید:

  • بلغور را از ۱۲ ساعت قبل، در مقداری آب خيس كنيد (در طول خیساندن، ۲ تا ۳ بار آبِ آن را عوض کنید) سپس هنگام مصرف در آبکش بریزید. در قابلمه‌ای، بلغور و دوغ را بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا چند جوش بزند و پخته شود (در حین پخت دقت کنید که ته نگیرد). در اواخر پخت، زردچوبه، زعفران، سبزیجات معطر، مقداري نمک و فلفل را اضافه کنید و بگذارید تا آبِ آن تبخیر شود و به‌صورت خمیر درآید. به اندازه ميزان مصرفي از ترخينه برداشته و بقيه آن را در كيسه فريزر قرار دهيد و فريز كنيد يا یک سینی مناسب را چرب كرده، مقداری از مایه را – پس از اینکه خنک شد – با قاشق بردارید، در دست فرم دهید و با فاصله کنار هم، داخل آن بچینید و بگذارید ترخینه‌ها کاملا خشک شوند.

سبزی شامل: تره و اسفناج (از هر کدام ۱۵۰ گرم) و گشنیز و جعفری (از هر کدام ۱۰۰ گرم)

طرز تهیه آش ترخینه ساده

حبوبات را بهصورت جداگانه، از ۲۴ ساعت قبل در مقداری آب خیس کنید (در طول خیساندن، ۲ تا ۳ بار آبِ آنها را عوض کنید) سپس هنگام پخت، در آبکش بریزید.

ترخینه را نیز بهمدت ۲ ساعت در مقداری آب خیس کنید تا نرم شود سپس هنگام مصرف در آبکش بریزید

نخود را در قابلمهای حاوی مقداری آب جوش بریزید و روی حرارت زیاد قرار دهید تا جوش بیاید، سپس حرارت را ملایم کنید تا بهمدت ۴ ساعت بپزد. ۴۰ تا ۶۰ دقیقه پس از پختِ نخود، لوبیا چیتی را به آن بیافزایید، درِ قابلمه را بگذارید تاکاملا بپزند.

۲ ساعت و ۳۰ دقیقه پس از پخت، زردچوبه را در تابهای حاوی کمی روغن تفت دهید تا قهوهایرنگ شود، سپس آن را همراه عدس، ترخینه و نیمی از پیازداغ به آش اضافه کنید و بگذاریدکاملا بپزند.

در ۳۰ دقیقه آخرِ پختِ آش، سبزی، مقداری نمک و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید و بگذارید آش کاملا جا بیافتد (در این فاصله، یکی دوبار آش را هم بزنید تا ته نگیرد) سپس آن را در ظرف مورد نظر بریزید و با نعناعداغ، سیرداغ و بقیه پیازداغ تزیین و سرو کنید.

  • در صورت تمایل، می‌توانید در آش ترخینه دوغ برای ۴ تا ۶ نفر، ۸۰۰ گرم سیرابی و شیردان را پس از پاک کردن و شستن، جداگانه بپزید و در اواخر پخت، به آش بیافزایید.

دوستان عزیزم جهت دیدن فیلم های آموزشی عضو کانال آشپزی در ایتا بشین و هر روز شاهد آموزش های جدید باشین.اگر این غذا در شهر شما به روش خاصی طبخ میشه خوشحال میشم دستورش رو در گروه آشپزی در ایتا ارسال کنید تا سایر کدبانوها بتونن از این دستور استفاده کنن.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00
admin

admin

خیلی چیزها دست به دست هم دادن تا به فکر راه انداختن این سایت بیفتم، که مهمترینش عشق من به آشپزی و شیرینی پزی بود. کمکت میکنم با همون مواد اولیه ای که در منزل داری بهترین غذاها و شیرینی ها رو درست کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت