» مطالب » رسپی ها » غذاهای اصلی » پلو » طرز تهیه شیرین پلو
طرز تهیه شیرین پلو
پلو

طرز تهیه شیرین پلو

اردیبهشت 28, 1403 5096

طرز تهیه شیرین پلو رو میبینید که برگرفته از کتاب مستطاب آشپزی نوشته نجف دریابندری هست پس میدونید که چقدر این رسپی دقیق و عالیه👌

شیرین پلو همیشه یکی از اجزای سفره رنگین جشن عروسی یا مهمانی های بزرگ هست و کمتر پیش میاد که یگانه پلو سر سفره باشه. به همین دلیل درست کردن اون رو مختص آشپزهای حرفه ای میدونن ، ولی واقعیت این است که تهیه شیرین پلو از پلوهای دیگه سخت تر نیست. مواد این پلو باید فرد اعلا باشه، وگرنه درست کردنش نقض غرض خواهد بود.

شیرین پلو معمولا با مرغ و گاهی هم با گوشت گوسفندی همراه هست البته شیرین پلو شیرازی یا همون شکر پلو همراه با خورش قیمه سرو میشه.

مقدار مرغ یا گوشت برای این دستور حدود یک کیلو هست که شما میتونید با توجه به نیاز و ذائقه خودتون کمتر هم استفاده کنید.

اگر عضو کانال آشپزی ایران پخت در ایتا بشین، میتونید هر روز آموزش ها و روزمرگی ها کانال رو دنبال کنید و تبدیل به یه کدبانوی خوش سلیقه بشین. فیلم های اموزشی رو در کانال بارگزاری میکنم و شما در سایت فقط عکس کارها رو میبینید. پس کافیه روی لینکی که گذاشتم بزنید👆 و عضو بشین

مواد لازم برای 12-10 نفر:

  • برنج خیسانده 8 پیمانه
  • 2 پیمانه شکر
  • 1 پیمانه خلال بادام و پسته
  • 1 پیمانه خلال پوست نارنج یا پرتقال تلخی گرفته
  • 1 قاشق مرباخوری زعفران سائیده
  • روغن و نمک

طرز تهیه شیرین پلو ساده

شکر را به همراه یک پیمانه آب داخل یه قابلمه بریزید و روی حرارت بزارین و صبر کنید با حرارت ملایم به مدت 6-5 دقیقه بجوشه.

اگر کفی روی اون جمع شده حتما بگیرین و بعد از این که زمان حداقل 5 دقیقه ای گذشت، خلال پوست نارنج یا پرتقال رو داخل شربت بریزین و بزارین یه مدت 6-5 دقیقه داخل شربت بجوشن و بعد از روی حرارت بردارین و اجازه بدین خنک بشه.

طرز تهیه شیرین پلو

خلال بادام و پسته رو هم به مخلوط شربت و خلال پوست نارنج یا پرتقال اضافه کنید.

حالا نوبت آماده کردن مرغ هست.

 

مرغ رو تکه تکه و مکعبی خرد کنید و به همراه پیاز خرد شده و روغن داخل قابلمه بریزین و تفت بدین. زردچوبه و ادویه مرغ بزنید به همراه کمی نمک و بعد یک لیوان آب اضافه کنید و بزارین با حرارت ملایم مرغ ها بپزین و آب مرغ کشیده بشه.

 

زعفران سابیده رو در 4-3 قاشق آب داغ حل کنید. یک پیمانه از شربت شکر را بردارین و با زعفران و 5 قاشق روغن مخلوط کنید و کنار بزارین.

نصف پیمانه مخلوط آب و روغن را داخل قابلمه بریزین و بزارین داغ بشه.

نصف برنجی که آبکش کردین رو داخل قابلمه بریزین و نصف مرغی که پخته و آماده شده را روی برنج بچینید. نصفی از خلال بادام و پسته را با کفگیر از شربت خارج کنید و روی مرغ ها بریزید.

حالا باقی مانده برنج را روی مواد داخل قابلمه بریزید. قابلمه را با درب و دمکنی بزارین روی شعله پخش کن. بعد از 10 دقیقه که برنج بخار کرد و دم بالا داد، اون یک پیمانه شربتی که با زعفران و روغن مخلوط کرده بودین رو روی برنج بریزید. حرارت رو ملایم کنید و دمکنی را روی قابلمه بزارین. پس از حدود 45-40 دقیقه، شیرین پلو آماده هست.

  • ته دیگ شیرین پلو به واسطه رسوب شربت شکر سفت میشه و احتمل سوختنش هم خیلی زیاده برای همین شیرین پلو را معمولا بدون ته دیگ برمیدارن.

موقع کشیدن شیرین پلو، مرغ یا گوشت را روی دیس پلو بزارین و روی اون رو با لایه ای از پلو بپوشانید. با باقی مانده خلال بادام و پسته دیس پلو را تزیین کنید.

  • عده ای کمی پودر دارچین هم روی پلو میپاشن.
  • میتونید شکر رو خشک خشک لای پلو بپاشید و مقدار آب و روغن رو کمی بیشتر بگیرید.
  • موقع آبکش کردن برنج، دونه های برنج رو کمی زنده تر بردارین تا بعد از اضافه کردن شربت شکر به برنج، پلو شما شفته نشه.

به این نوشته امتیاز بدهید!

admin

admin

خیلی چیزها دست به دست هم دادن تا به فکر راه انداختن این سایت بیفتم، که مهمترینش عشق من به آشپزی و شیرینی پزی بود. کمکت میکنم با همون مواد اولیه ای که در منزل داری بهترین غذاها و شیرینی ها رو درست کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت