» مطالب » دانش تغذیه » آشپزی بدون » بدون گلوتن » کیک با آرد برنج بدون تخم مرغ
کیک با آرد برنج بدون تخم مرغ
بدون گلوتن - کیک - مطالب

کیک با آرد برنج بدون تخم مرغ

اردیبهشت 30, 1403 40154

کیک با آرد برنج بدون تخم مرغ میتونه به همون اندازه کیک با تخم مرغ و آرد خوشمزه باشه به شرطی که از یک دستور مطمئن و درست استفاده کنید.

معمولا همه کیک و شیرینی دوست دارند و یک برش از کیک در کنار یک فنجان چای، شیر یا قهوه بهانه خوبی برای دورهمی یا پذیرایی از مهمانان هست. اما زمانی که قرار باشه کیک بدون گلوتن درست بشه ممکن کمی دردسرساز باشه.

در این آموزش قراره یه کیک بدون گلوتن و بدون تخم مرغ آموزش داده بشه. این روزها بیماری سلیاک و آلرژی به گلوتن به ویژه در بچه ها بسیار شایع شده. خیلیا هم به خاطر رژیم یا … گلوتن رو از برنامه غذایی حذف کردن. اما این نباید باعث بشه تا از خوردن یه کیک خوشمزه صرفنظر کرد.

خوشبختانه آردهای بدون گلوتن زیادی مثل آرد بادام، آرد نخودچی، آرد کینوا، آرد بدون گلوتن مخصوص و … در همه لوازم قنادی ها به وفور دیده میشه. اما قراره این کیک با رایج ترین آرد بدون گلوتن یعنی آرد برنج درست بشه.

برای خوشمزه تر شدن از آلبالو استفاده شده اما هم قابل حذف هست و هم میتونید از میوه هایی مثل سیب، گیلاس، توت سیاه و توت فرنگی هم استفاده کنید.

از اونجایی که آرد برنج نسبت به آردهای معمولی تمایل بیشتری به جذب رطوبت داره، بهتره در آخر یه شربت کوچولو روی کیک بدیم تا از خشک شدن کیک جلوگیری بشه.

اگر عضو کانال آشپزی ایران پخت در ایتا بشین، میتونید هر روز آموزش ها و روزمرگی ها کانال رو دنبال کنید و تبدیل به یه کدبانوی خوش سلیقه بشین. فیلم های اموزشی رو در کانال بارگزاری میکنم و شما در سایت فقط عکس کارها رو میبینید. پس کافیه روی لینکی که گذاشتم بزنید👆 و عضو بشین

کیک با آرد برنج بدون تخم مرغ

مواد لازم برای یک قالب 18 سانت:

  • یک پیمانه آرد برنج
  • دو قاشق نشاسته ذرت
  • یک و نیم قاشق چایخوری بکینگ پودر
  • یک چهارم پیمانه ماست غلیظ
  • یک دوم پیمانه شکر قهوه ای یا سفید
  • یک چهارم پیمانه روغن
  • یک چهارم پیمانه شیر + 2-3 قاشق غذاخوری
  • نصف قاشق چایخوری وانیل
  • نصف پیمانه آلبالو هسته گرفته

مواد شربت:

  • 4 قاشق غذاخوری شکر
  • 4 قاشق غذاخوری آب

طرز تهیه کیک با آرد برنج بدون تخم مرغ

کف قالب 18 سانت رو کاغذ روغنی بزارین و با برس روی کاغذ رو چرب کنید و یا چرب و آردپاشی کنید.

 

ماست و شکر رو داخل یه کاسه بریزین و با هم مخلوط کنید. بعد روغن و شیر و وانیل رو اضافه کنید و در حد مخلوط شدن هم بزنید.

این ها مواد مرطوب دستور هستند بعد از این که مخلوط شدن کنار بزارین.

نصف آلبالوها رو خرد کنید و با یک قاشق آرد برنج مخلوط کنید. این کار برای جلوگیری از ته نشین شدن آلبالوها در مایه کیک هست. باقی آلبالوها برای تزیین روی کیک نیاز میشه.

آرد، بکینگ پودر و نشاسته ذرت را با هم مخلوط و الک کنید.

این ها هم مواد خشک ما هستند.

حالا کار رو با اضافه کردن مواد خشک به مواد مرطوب ادامه میدیم. مخلوط آرد را در چند مرحله اضافه کنید و هربار مقداری از یک چهارم پیمانه شیر هم اضافه کنید و هم بزنید.

خمیر را تا زمانی که مواد به خوبی با هم مخلوط بشن با همزن دستی هم بزنید.

درب کاسه رو بزارین و خمیر رو برای 10 تا 15 دقیقه استراحت بدین. ما برای کیک ها این مرحله استراحت رو اصلا نداریم اما اینجا چون از آرد برنج استفاده میکنیم، بهتره این استراحت وجود داشته باشه تا اصطلاحا آرد برنج ما شکفته بشه.

تا مایه کیک استراحت میکنه فر را روی 170 درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم بشه.

بعد از استراحت، غلظت مایه کیک رو بررسی کنید و اگر نیاز بود در حد یکی دو قاشق چایخوری و نهایتا یک قاشق غذاخوری شیر اضافه کنید و مواد رو هم بزنید.

آلبالوهایی که با آرد برنج مخلوط شده بودن رو به مایه کیک اضافه کنید و هم بزنید.

مایه کیک را داخل قالب بریزین و باقی مانده آلبالوها رو روی کیک بچینید.

قالب را به مدت 25-30 دقیقه در فر گرم شده بزارین.

بعد از گذشت 25 دقیقه با خلال چوبی تست کنید اگر تمیز بیرون آمد کیک رو از فر خارج کنید. اگر نه 2-3 دقیقه دیگه بیشتر زمان بدین.

کیک با آرد برنج بدون تخم مرغ

بعد از خارج کردن کیک از فر، روی اون رو با حوله آشپزخونه بپوشونید تا خشک نشه و صبر کنید تا 10-15 دقیقه بگذره و کیک سرد بشه.

مواد شربت رو با هم مخلوط کنید و روی حرارت بزارین تا شکر در آب حل بشه. بعد با برس روی کیک بزنید. یا این که کیک را بلافاصله خامه کشی کنید.

کیک با آرد برنج بدون تخم مرغ

میتونید روی کیک پودر قند بپاشید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00
admin

admin

خیلی چیزها دست به دست هم دادن تا به فکر راه انداختن این سایت بیفتم، که مهمترینش عشق من به آشپزی و شیرینی پزی بود. کمکت میکنم با همون مواد اولیه ای که در منزل داری بهترین غذاها و شیرینی ها رو درست کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت