» مطالب » رسپی ها » غذاهای اصلی » پلو » طرز تهیه آلبالو پلو سامان گلریز
طرز تهیه آلبالو پلو سامان گلریز
پلو - مطالب

طرز تهیه آلبالو پلو سامان گلریز

تیر 5, 1403 0036

طرز تهیه آلبالو پلو سامان گلریز با مرغ

آلبالو پلو مجلسی با مرغ ریش ریش یا فیله مرغ. آلبالو پلو یکی از غذاهای اصیل و خوشمزه ایرانی هست که در تابستان که فصل آلبالو خوشمزه هست پخته میشه.

در این مطلب قراره با هم طرز تهیه آلبالوپلو سامان گلریز رو یاد بگیریم. قبلا هم آموزش طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت قلقلی رو در سایت گذاشتم.

اگر عضو کانال آشپزی ایران پخت در ایتا بشین، میتونید هر روز آموزش ها و روزمرگی ها کانال رو دنبال کنید و تبدیل به یه کدبانوی خوش سلیقه بشین. فیلم های اموزشی رو در کانال بارگزاری میکنم و شما در سایت فقط عکس کارها رو میبینید. پس کافیه روی لینکی که گذاشتم بزنید👆 و عضو بشین

مواد لازم:

  • برنج: 4 لیوان
  • آلبالو: 700 گرم
  • فیله مرغ: نیم کیلوگرم
  • شکر: 250 گرم (اگر آلبالو پلو را شیرین می‌پسندید مقدار شکر را بیشتر کنید)
  • پیاز: دو عدد متوسط
  • زعفران دم کرده: به میزان لازم
  • نمک و فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
  • روغن مایع: به میزان لازم
  • خلال پسته و بادام به میزان دلخواه

طرز تهیه آلبالو پلو سامان گلریز

روش درست کردن آلبالو پلو مجلسی با مرغ ریش ریش یا فیله مرغ شبیه هم است. برای این کار ابتدا برنج را به مدت چند ساعت در آب و نمک بخیسانید. در این فاصله فیله‌های مرغ را با زعفران و نمک مزه‌دار و در روغن یا مقداری کره سرخ کنید. بعد از این‌که هر دو طرف فیله‌ها سرخ شد، در یک قابلمه پیازها را به صورت حلقه‌ای برش بزنید و کمی تفت دهید. حالا تکه‌های مرغ را روی پیازها بگذارید و 2 لیوان آب روی آن‌ها بریزید. اجازه بدهید تکه‌های مرغ روی شعله متوسط گاز بپزد.

در یک ظرف جداگانه دو قاشق رب گوجه‌فرنگی را با مقداری روغن و فلفل تفت دهید و روی مرغ در حال پخت بریزید. بعد از پخته شدن فیله‌ها و باقی ماندن حدود نصف لیوان سس، مقداری زعفران آب کرده به محتویات قابلمه اضافه کنید. تا دو دقیقه زمان بدهید و سپس شعله گاز را خاموش کنید.

فیله مرغ پخته شده را ریش ریش کنید و کنار بگذارید.

در صورت تمایل فیله مرغ را به همان صورت درسته در کنار آلبالو پلو سرو کنید. البالوهای شسته شده را هسته‌گیری کنید. سپس آلبالوها را در یک قابلمه ریخته و شکر را لابه‌لای آن‌ها بریزید. قابلمه آلبالو و شکر را روی شعله ملایم گاز بگذارید و بعد از به جوش آمدن اجازه دهید آلبالوها به مدت 30 دقیقه با شکر بجوشند. بعد از این مدت آلبالوها را آبکش کنید و آب آلبالو را در یک شیشه تمیز بریزید.

از این آب می‌توانید به عنوان شربت آلبالو استفاده کنید. در یک قابلمه آب را جوش بیاورید و برنج را بپزید.

وقتی که دانه‌های برنج کمی ترک خورد، برنج را آبکش کنید. کف قابلمه مقداری روغن بریزید و وقتی که روغن داغ شد ورقه‌های سیب‌زمینی یا نان لواش را ته قابلمه بگذارید. حالا به صورت لایه لایه برنج و آلبالو را در قابلمه بریزید.

بعد از حدود نیم ساعت که آلبالو پلو دم کشید آن را در ظرف مورد نظر سرو کنید. در صورت تمایل می‌توانید زمانی که پلو در حال دم کشیدن است مقداری کره روی آن بگذارید تا آب شود یا در پایان پخت مقداری روغن مایع روی آن بریزید. به این نکته مهم توجه کنید: آلبالو پلو را روی شعله ملایم گاز دم کنید تا به دلیل شیرینی شیره آلبالوها که به کف قابلمه می‌رسد ته‌دیگ پلو نسوزد. برای تزیین آلبالو پلو روی آلبالو پلو مجلسی با مرغ را با برنج زعفرانی و خلال پسته و بادام تزیین کنید و تکه‌های مرغ درسته یا ریش ریش را روی آن بچینید. می‌توانید به جای فیله مرغ از ران یا تکه‌های سینه مرغ هم استفاده کنید.

طرز تهیه آلبالو پلو سامان گلریز
طرز تهیه آلبالو پلو سامان گلریز

نکات مهم:

*اگر می‌خواهید آلبالوها حین دم کردن پلو به هم نچسبند، مقداری کره آب کنید و قبل از دم کردن پلو، آلبالوها را حسابی به کره آغشته کنید. *اگر می‌خواهید یک آلبالو پلو چند رنگ و مجلسی با مرغ یا گوشت چرخکرده داشته باشید، یک گوشه دیگر قابلمه مقداری شربت آلبالو ( در حد سه یا چهار قاشق غذاخوری) و یک گوشه دیگر مقداری زعفران آب کرده بریزید. یادتان باشد لایه آخر آلبالو پلو فقط باید برنج سفید باشد. *می‌توانید مربای آلبالو را بدون شکر و با مربای آلبالو درست کنید که نوع ساده تر آلبالو پلو است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

admin

admin

خیلی چیزها دست به دست هم دادن تا به فکر راه انداختن این سایت بیفتم، که مهمترینش عشق من به آشپزی و شیرینی پزی بود. کمکت میکنم با همون مواد اولیه ای که در منزل داری بهترین غذاها و شیرینی ها رو درست کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت